Co można, a czego nie wolno jeść przy cukrzycy typu 2

Najczęstszą postacią cukrzycy jest ta typu 2. Trzustka produkuje insulinę, ale w zbyt małych ilościach. Poza tym insulina nie reguluje w odpowiedni sposób poziomu cukru we krwi. Często osoby, które mają cukrzycę typu 2 są również otyłe, dlatego ich dieta powinna być jednocześnie odchudzająca.

Brak leczenia i niewłaściwa dieta mogą doprowadzić u cukrzyków do niszczenia naczyń krwionośnych. Pierwszym tego objawem są problemy ze skórą, ale może dojść nawet do zespołu stopy cukrzycowej. W związku z tym warto od razu dowiedzieć się co można, a czego nie powinno się jeść i trzymać się tego sumiennie. Zdarza się tak, że jeżeli cukrzyk typu 2 przestrzega odpowiedniej diety nie musi nawet przyjmować lekarstw. Jeśli chodzi o zasady ogólne to powinien on jeść kilka drobnych posiłków w ciągu dnia, o tych samych porach. Zjadane produkty mają charakteryzować się niską wartością indeksu glikemicznego. Oznacza to, że nie spowodują zbyt dużego podwyższenia poziomu glukozy.

W codziennym menu cukrzyka nie może zabraknąć węglowodanów. Powinny one stanowić 50% spożywanych pokarmów. Najlepiej aby były to produkty pełnoziarniste, al dente oraz warzywa. Dieta diabetyka powinna też być bogata w białka. W sumie mogą one stanowić 1/5 codziennych posiłków. Należy wybierać produkty chude i nie smażyć. W tej grupie znajdują się sery, mleko, jogurty, jaja, wędliny, mięso, ryby. Jeśli chodzi o tłuszcze, to cukrzyk powinien spożywać tylko te nienasycone. Znajdują się one w rybach, oliwie z oliwek, nasionach słonecznika, orzechach. Zalecane są duże ilości wody. Czego natomiast nie powinien jeść diabetyk? Potraw tłustych, ciężkich, smażonych. Musi unikać soli i cukru. Dozwolone są tylko słodycze dla diabetyków, chyba że dojdzie do hipoglikemii. Kawa, mocna herbata, alkohol, słodkie napoje – to również wszystko rzeczy z listy produktów “zakazanych”. Poza tym ważna jest odpowiednia dawka ruchu. W sumie dieta dla diabetyka nie jest w żaden sposób drastyczna, ale wymaga ścisłego przestrzegania określonych zasad. Dzięki niemu można nie tylko skutecznie zmniejszać poziom glukozy we krwi, ale także walczyć ze zbędnymi kilogramami. Oczywiście codzienne ćwiczenia wpływają też bardzo dobrze na nastrój.